De bästa av tårtor: vegansk pannkakstårta

Något av det godaste som finns är pannkakstårta. Jag vet inte något som känns så fint och somrigt och nostalgiskt som det. Så när det nu i helgen vankades födelsedag så bestämde jag mig, PANNKAKSTÅRTA SKA DET BLI! Och pannkakstårta blev det. När jag sen började knåpa och fixa med pannkaksreceptet så kom jag tillslut fram till en riktigt bra blandning som gav en fin sats med tunna, lagom frasiga och mjuka pannkakor. Oj vad jag njöt, och även fast vi bara var 5 personer som delade på tårtan, så fanns det inte ens ett litet blåbär kvar efter fikat. Så himla tjocka å goa är vi!

Ps. Såklart funkar det här receptet alldeles utmärkt till att använda precis som vanliga pannkakor, crêpes eller liknande!

7,5 dl sojamjölk (jag använde ett paket av Carlshamns ekologiska, osötade)

4 dl vetemjöl

3 msk sojamjöl

1 msk maizena

3 msk rapsolja, flytande mjölkfritt margarin eller smält mjölkfritt margarin (att ha i smeten)

salt

vegetabiliskt matfett att steka i

Blanda alla ingredienser i en skål och vispa till en fin smet, smaka av med salt så att det blir lagom och vispa i olja eller smält margarin. Hetta upp en stekpanna och klicka i eller häll lite matfett för varje pannakaka du steker, lägg alla pannkakor i en hög på en tallrik allt eftersom de blir klara.

Till fyllningen behövs:

minst 2 paket mjölkfri vispgrädde

massor med sylt

färska bär eller frukt

florsocker

Vispa grädden och varva sylt på pannkakslagrerna med kanske två lager grädde (ett oppepå). Avsluta till sist med att toppa allt med färska bär eller frukt och pudra med florsocker. Servera!!

8 reaktioner på ”De bästa av tårtor: vegansk pannkakstårta

  1. Å vilket bra recept! Hittade det när jag sökte på äggfria recept till min son som blivit allergisk. Pannkakorna blev jättegoda och frasiga. Tack!

  2. hittade nyss din blogg och jag älskar den! blev vegan för mindre än en månad sedan och jag har varit vegetarian sen en vecka innan jul. det är kul att hitta så fyndiga recept här :) tårtan ser jättegod ut!

  3. Precis vad jag letade efter! Ska göra en pannkakstårta idag, dock med matig fyllning! Toppen med pannkakor för oss veganer, alldeles för mumsigt att avstå :) Så tack för en fin blogg med inspirerande bilder, hit kommer jag tillbaka!

  4. Hittade hit via en annan blogg och sparar helt klart receptet. Med sambons lillasyster på 10 år nyss konstaterad glutenintolerant och hennes 9-åriga kusin som är mjölkintolerant kan jag inte tänka mig något bättre än ditt pannkaksrecept! Det kommer bli succé nästa vecka!

  5. Åh härligt! Du hittar mig numera på vegoteket.se om du vill hitta fler recept som är fria från mjölk osv! :)

Kommentera

